Ooit heeft Jean – Luc Godard gezegd: ‘’ Kunst is niet de weerspiegeling van de werkelijkheid, het
is de werkelijkheid van die weerspiegeling’’ en ik ben het er mee eens. Volgens
mij kan zijn prachtige opmerking
ook op de film toegepast worden.
Film is niet alleen een middel om een
levensverhaal in een bewegend beeld te vangen of een moment (zowel werkelijk
als surrealistisch) op te nemen. Film
vertegenwoordigt zowel een afbeelding als een
verbeelding . Dus het
gaat niet alleen over het gewone vertellen maar ook over het scheppingsproces.
De volgeden citaat van Peter
Greenaway past perfect bij de bovenstaande tekst: ‘’ Het
is zonde om het medium film alleen te gebruiken om een verhaal mee te
vertellen. Bedenk een aantal andere doelen waar een filmmaker met zijn film
naar kan streven, behalve het vertellen van een verhaal. ‘’ Dat is juist wat
Greenaway met zijn films doet en dat is misschien te danken aan het feit dat
hij als beeldend kunstenaar opgeleid werd. Hij bewondert schilders zoals Rubens en Rembrandt. Greenaway toont veel interesse voor
zowel geschiedenis, legenden en
meesterlijke pennenvruchten van verschillende schrijvers zoals Shakespeare als voor
het oevre van grote regisseurs zoals Fellini.
Telkens als hij film opneemt zijn we getuigen van zijn eigenaardige stijl en buitengewone gave. In tegenstelling tot andere begaafde regisseurs die altijd dezelfde trucjes gebruiken om hun succes en eigen stempel te onderhouden lukt het hem om eentonigheid te vermijden en niet in een ‘’ hij leveert niets nieuws op'' valkuil te trappen.
Je weet niet wat van zijn films te verwachten. De films verwachten van jou om altijd bereid te zijn om een
zintuigelijk feest mee te maken. Het
maakt niet uit of hij Fellini met zijn 8½ Women vereert of een verfilming van Shakespeares toneelstuk maakt omdat je
altijd gegrepen wordt door Greenaways veerbeldingskracht die ontzettend machtig
en ontzagwekkend is.
Als we het in het algemeen over zijn film hebben dan beseffen we hoe
het moeilijk is om zijn werk in een bepaald genre te plaatsen. Vanwege de (soms
overdreven) kleurijke kleding en decor
behoren zijn films tot kostuumflim / kostuumromantiek. Vanwege de
lyrische stijl en het spel van duistere sfeer en sterke belichting die door fragmentarische
beelden en niet – lineare verhalen vervolgd worden behoren zijn films tot
experimentalisme en surrealisme. Hij
legt de nadruk ook op de emoties van vaak waanzinnige en eigenaardige personages
en zijn rare en gruwelijke (mis)handelingen die
door verschillende (emotionele)stornissen veroorzaakt worden en daarom hoort
hij ook bij het emotionalisme. Zijn
zwarte humor weet ik niet waar te plaatsen. Al bij al als je zijn oevre als avant –gardistisch beschouwt zal jij geen fout maken. Of zelfs beter - plaats hem maar in een juist genre:
Peter Greenawayisme!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiXpFAb3zrN98fnHXWkEOddgbXOipESb5AfEWC4qH1aKdJXCZs9iQSZbAZHJsCy1h11AxwH0rszPs379XdABcUOwa7g6HN2n91oRFK2u2RmYV13o12EB9Rsl-lpFvq5g1-vEDRatn1JOqR3/s1600/prosperos+book.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiWnznf-XG1bbVhhRhDgGdSaJ5NKIRSXh1sNMV0YNEpQnmnJ_Ds5G9We2jin47Cwe1uVeed6RMmbAUCG_K4MbwWyiU-TorpP7uiyYlMqrmEYFbwJ7G-vBfu2pMHtoq9elB3o86xHMxieI5k/s320/The+Cook+the+Thief+His+Wife+&+Her+Lover+(1989).jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiAg_I3vNt-VCvtisHbs-ajrJ6rKH9fFS0e1PdAjP_LzjSkpV2AJ4mQAmtR0hlvwm9eG17TLpiLWv_AdOGECdNxU0Xtjz3sfhCifj9DKjhxCur8cxkr_Ltvai2wWtmyFtzRK8EPEQCqkAGy/s320/A_Zed_and_Two_Noughts_Title.jpg)
Нема коментара:
Постави коментар