петак, 16. децембар 2011.

Ben je allergisch voor tv - reclame!?

Het was ongeveer een uur 's middags en toevalig begon ik  tv te kijken. Alles wat ik kon zien waren slechts enkele figuren die zich op het scherm bewogen en die volstrekt onbelangrijk en vervelend waren. Vooral heb ik het over reclame.

Vandaag de dag komen er allerlei soorten reclameboodschappen aan bod. Reclame wordt bedoeld om mensen te beïnvloeden zodat ze hun alledaagse problemen kunnen vergeten en zo veel mogelijk artikelen  kopen. Voor de 30 seconden of 1 minuut krijgt iedereen een kans om de langste wimpers en de vollste lippen te hebben en om met het goedkoopste bankkrediet de beste auto te kunnen kopen. Ik vraag me af of dit een hedendaags concept van een reclame of een leugen is.
Reclame kan echter ook voor het goede gebruikt worden.  Het kan een soort campagne zijn die ons bewust maakt van sociale thema’s en het milieu. Het kan ons voorlichten over de gebeurtenissen van de wereld. Volgens mij is het treurig en ontgoochelend dat er zo weinig reclameboodschappen  zijn die over de mensen –en dierenrechten gaan. Er zijn niet zo veel reclames die allerlei soorten minderheden verdedigen maar  degene die  alleen eigen belang promoten.
En als er per ongeluk een bewustmakkende reclame  is dan moeten we nog een vraag stellen: ’’Hoe schijnheilig  die organisaties die hun standpunten in een reclame uiten zijn?  Zijn Human Right Watch, Peta, WWF, Queeria zo oprecht en waarheidsgetrouw  of geven ze alleen om hun materiele welvaart en macht?’’

1 коментар: